Woning verkopen
Zie ook: Woning kopen
Brochure: beschikbaar
Bij verkoop van een woning moet alles soepel en duidelijk verlopen, zonder het gevaar van latere vervelende verrassingen. Heldere en waterdichte afspraken zijn de sleutel voor een probleemloze overdracht waarbij zowel verkoper als koper niet voor een langslepend heen-en-weer komen te staan. In dit artikel zetten we kort uiteen wat de notaris doet bij de verkoop van de woning vanuit verkopers perspectief.
Waarom overdragen bij de Notaris?
Een notaris is niet alleen verplicht bij de overdracht, een notaris is ook nog ontzettend handig. Er kunnen allerlei zaken spelen die de overdracht kunnen beïnvloeden. In het overdrachtsproces worden drie akten gemaakt, die ook voor jou als verkoper invloed hebben op een soepele overdracht.
- In de Koopovereenkomst staat uiteraard de prijs, maar ook de datum waarop de overdracht plaatsvindt en de regels voor ontbinding. Deze overeenkomst kan zowel worden afgesloten bij een makelaar als bij een notaris. Afsluiten bij de notaris heeft als voordeel dat deze als neutrale partij ervoor zorgt dat zowel de koper als de verkoper alle informatie beschikbaar heeft. Verder zorgt de notaris ervoor dat er duidelijke regelingen in het koopcontract zijn opgenomen als een partij zijn of haar verplichtingen niet nakomt. Wij bieden daarnaast extra juridische bescherming bij financiële problemen en wij checken of er misschien problemen zijn, zoals de omstandigheid dat de woning gedeeltelijk, of zelfs helemaal niet, op jouw naam staat.
- Een Transportakte (Levering) is het moment waarop de woning ook daadwerkelijk wordt overgedragen. Hoe beter de koopovereenkomst geregeld is, hoe soepeler en makkelijker de overdracht gaat.
- Als verkoper hoef je geen nieuwe Hypotheek af te sluiten, maar is het wel belangrijk om te letten of de huidige hypotheek al is afgelost. Als je een restschuld hebt, kan de woning niet zonder hulp van de bank worden overgedragen. Vanzelfsprekend bieden wij ook in dit geval hulp aan.
Zie ook: Royement
In de regel kiest de koper de notaris. Deze keuze is uiteraard ook voor jou als verkoper van belang. De notaris controleert of alle gegevens correct zijn, en kan de juiste ondersteuning bieden bij bepalingen die van invloed kunnen zijn op het wonen of de verkoop, zoals erfdienstbaarheden, kwalitatieve verplichtingen, of erfpacht. Zeker in complexe situaties, zoals bij scheidingen of erfenissen, kan notariële hulp enorm nuttig zijn.
Kosten
Voordat wij de transportakte hebben ingeschreven bij het Kadaster en de overdracht definitief is krijg je het totaalplaatje te zien van de kosten. Uiteraard betaalt de koper voor de woning, maar als verkoper kan je ook kosten maken, zoals het doorhalen van een hypotheek of het aflossen van een lening. Alle transacties gaan via de notaris, dus het hangt af van de balans tussen de koopsom enerzijds, en het doorhalen/aflossen anderzijds. Als de balans positief is, schrijven wij het te ontvangen bedrag over naar verkoper.
Hou het helder! Vraag direct een offerte aan.
Vragen? Neem dan gerust en vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn op werkdagen tijdens kantooruren bereikbaar op 075-6125520, of via ons contactformulier.