Woning kopen

Zie ook: Woning verkopen
Brochure: beschikbaar

Gefeliciteerd met de beslissing om een woning te kopen! In dit artikel zetten we kort uiteen hoe de woning officieel van jou wordt en hoe de notaris daarbij kan helpen. Wij nemen je al het werk vakkundig uit jouw handen, zorgen ervoor dat het hele proces juridisch en financieel waterdicht is en bieden jou de mogelijkheid om zo snel en rustig mogelijk van je nieuwe woning te gaan genieten.

Waarom overdragen bij de notaris?

De notaris is als enige bevoegd om het eigendom over te dragen van verkoper naar koper. Er zijn echter veel meer redenen waarom een notaris niet alleen verplicht, maar ook nuttig is bij het kopen van een woning. Er komt een wirwar van regelingen bij kijken, afhankelijk van de omstandigheden waaronder je de woning koopt. Met jarenlange expertise en vakkundigheid zorgen wij ervoor dat het aankooptraject van begin tot eind soepel verloopt.

Hoe werkt het kopen van een woning?

Het proces bij de notaris bestaat uit drie verschillende akten:

  1. Een Koopovereenkomst : Zowel bij de makelaar als bij de notaris kan je de voorwaarden van de aankoop vastleggen. In de koopovereenkomst staat onder andere van wie het huis wordt gekocht, voor hoeveel, en wanneer je de sleutel krijgt. Door een koopovereenkomst te tekenen leggen zowel de koper als de verkoper de koop en verkoop vast. De koopovereenkomst is bindend, maar je bent hiermee nog geen eigenaar van het pand.
  2. Een Transportakte (Leveringsakte) : Op basis van de koopovereenkomst stellen wij een transportakte (leveringsakte) op, waardoor alles wat in de koopovereenkomst staat ook daadwerkelijk juridisch vastgelegd wordt. Hierbij kijken wij ook of er eventuele hypotheken en beslagen op het pand zitten en kijken we alle feiten nog eens volledig na, zodat alles in de koopovereenkomst volledig klopt. Is de verkoper bijvoorbeeld wel bevoegd om te verkopen? Of heeft de koper alles betaald? Zodra je de transportakte ondertekend hebt, schrijven wij deze in bij het Kadaster , waardoor je officieel de eigenaar bent van de woning. Gefeliciteerd!
  3. Een Hypotheekakte : Deze akte zorgt voor de financiering van de aankoop. De akte legt de hypothecaire geldlening vast die je aangaat bij een geldverstrekker, in de meeste gevallen een bank. In de akte staat alles rondom de lening, waaronder de som, de aflossingsmethode en het onderpand. Door duidelijkheid te bieden in de financiering van uw woning kom je niet voor vervelende verrassingen te staan, en kan je in alle financiële rust van je woning genieten.

TIP: Met een KIK-akte kan je mogelijk geld besparen op de levering en de hypotheek. Bekijk hier of een KIK-akte in jouw geval mogelijk is.

Iedere aankoop is anders. Zo kan je bijvoorbeeld een woning kopen uit een nieuwbouwplan, een woning erven, een appartement kopen of een woning met erfpacht aanschaffen. De notaris controleert of hier sprake van is, en laat weten hoe dit de koop en de kosten kunnen veranderen.

Wat moet je regelen?

Als koper heb je de keuze van notaris, dus hoeft je alleen maar een notaris te kiezen om je te helpen onder optimale omstandigheden een woning te kopen.

Kosten

Bij de aanschaf van een woning krijgt de koper te maken met een reeks kosten, die gezamenlijk bekend staan onder de term Kosten Koper. Hieronder vallen bijvoorbeeld:

– De kosten van het Kadaster.
– Overdrachtsbelasting.
– Notariskosten.
– Btw

Er zijn veel verschillende soorten omstandigheden waaronder je een woning kunt kopen, wat van invloed kan zijn op de kosten en de totaalprijs. Veel van de kosten zijn tevens ook voor de inkomstenbelasting aftrekbaar, zoals bijvoorbeeld de kosten van de hypotheek. Vraag daarom een offerte aan, zodat wij beter en op maat kunnen helpen en adviseren.

Maak het makkelijk! Vraag direct een offerte aan.

Vragen? Neem dan gerust en vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn op werkdagen tijdens kantooruren bereikbaar op 075-6125520, of via ons contactformulier.